Firma MacPaw, producent popularnych programów do utrzymywania komputerów Mac w dobrym zdrowi oraz twórca platformy udostępniania aplikacji na żądanie SetApp, otwiera dzisiaj w swoim biurze w Kijowie własne, muzeum produktów Apple.

Większa część z liczącej obecnie 70 eksponatów ekspozycji to kolekcja w przeszłości zebrana przez popularny w Stanach Zjednoczonych, a przede wszystkim w Nowym Jorku punkt serwisowy komputerów Macintosh - Tekserve, zwany także „oryginalnym sklepem Apple". Tekserve, tak jak komputery Mac, znalazł swoje miejsce w popkulturze, m.in. za sprawą serialu „Seks w wielkim mieście”.

To właśnie tam przez dziesięciolecia nowojorczycy kierowali się, gdy ich urządzenia Apple zaczynały szwankować i to w Tekserve powstało niewielkie, muzeum produktów tej firmy. Znalazły się w nim m.in. komputery Apple II, Lisa, podpisany przez Steve'a Wozniaka Macintosh 128k, NeXT Cube, 20th Anniversary Mac, pierwszy iMac, iBook, PowerMac G4, PowerBook G4, iBook, 12" PowerBook, eMac, iMag G5 oraz Powerbook G3.

Serwis Tekserve istniał przez niemal 30 lat. Nie mogąc jednak konkurować dłużej z salonami firmowymi, został zamknięty w połowie ubiegłego roku, a kolekcja zabytkowych komputerów Apple została wystawiona na aukcję. Za 47 tysięcy dolarów kupiła ją właśnie firma MacPaw i przetransportowała do Kijowa.

Ekspozycja stworzona przez MacPaw nie jest muzeum w dosłownym tego słowa rozumieniu. Znajduje się bowiem w ogromnym biurze firmy w Kijowie (o którym szerzej pisałem tutaj) i nie jest na co dzień dostępna dla zwiedzających. Zobaczyć ją będą mogli uczestnicy różnego rodzaju konferencji i spotkań organizowanych właśnie w siedzibie MacPaw oraz dzieci z kijowskich szkół, które odwiedzają ją stale.

Zbiory Tekserve uzupełnione zostały m.in. o wszystkie modele iPhone'ów, kolekcję plakatów reklamowych kampanii „Think Different”, pamiątki z corocznych konferencji WWDC, a także klawiaturę, za pomocą której wstukany został kod pierwszej wersji programu Clean My Mac w 2008 roku.

Mam nadzieję, że już niebawem będę mógł zobaczyć tę kolekcję na żywo w biurze firmy.