Niedawna aktualizacja iTunes usunęła z tego programu sklep App Store oraz możliwość wygodnego zarządzania aplikacjami na iPhonie czy iPadzie z poziomu komputera Mac lub PC. Ruch ten został w większości odebrany pozytywnie, jako próba odchudzenia przerośniętej nad wyraz aplikacji.

Niestety sposób, w jaki Apple to zrobiło budzi sporo zastrzeżeń. Firma wykazała się bowiem bardzo dużą niekonsekwencją. Po pierwsze pozbawiła część użytkowników możliwości kupowania i zarządzania aplikacjami na urządzeniach mobilnych i właściwie uniemożliwiła dostęp do App Store z programami dla iOS, tvOS z poziomu komputera Mac lub PC. Po drugie, Apple nie zaktualizowało stron web poszczególnych programów, które dalej próbują otworzyć iTunes z App Store. I choć można to wyłączyć, to nie ukrywam, że strasznie irytuje mnie fakt, że Apple o tym nie pomyślało.

Okazuje się, że głosów niezadowolenia ze sposobu, w jaki Apple przeprowadziło rozwód iTunes z App Store, jest na tyle dużo, że firma udostępniła specjalną wersję tego programu dla komputerów Mac i PC z Window, oznaczoną jako 12.6.3, która daje dostęp do sklepu z aplikacjami.

Można ją pobrać ze strony wsparcia technicznego Apple i samodzielnie zainstalować nawet wtedy, kiedy iTunes na Macu lub PC zostało już zaktualizowane do wersji 12.7 (pozbawionej App Store). Specjalna wersja 12.6.3 nie tylko przywraca App Store ale także oferuje wsparcie dla iPhone'ów 8, X oraz iOS 11 (wsparcie to wcześniej przyniosła właśnie wersja 12.7).

Apple informuje jednak, że wersja ta nie jest objęta wsparciem technicznym i nie będzie w przyszłości aktualizowana. Jasno więc wynika z tego, że jest to wersja, która tymczasowo rozwiązać ma problemy użytkowników, a przede wszystkim klientów korporacyjnych.

Pozostaje więc mieć nadzieję na to, że Apple w końcu posprząta po tych zmianach i doczekamy się np. dostępu do App Store dla iOS z poziomu aplikacji Mac App Store.

iTunes 12.6.3 z App Store w wersji dla Maca oraz w osobnych wersjach 32- i 64-bitowej dla komputerów PC pobrać można tutaj.

Po zainstalowaniu iTunes w wersji 12.6.3 prawdopodobnie będziecie musieli skasować plik iTunes Library.itl, którego nie będzie ona mogła otworzyć (jeśli był uaktualniony do 12.7). Znajduje się on w katalogu Muzyka / iTunes. Po uruchomieniu programu warto też włączyć App Store w rozwijanym menu w górnej belce programu.