31 lat temu podczas trzeciej kwarty finałowego meczu mistrzostw futbolu amerykańskiego zwanego Super Bowl wyemitowano reklamę komputera Macintosh pod tytułem "1984".

Film ten stał się jednym z bardziej znanych spotów reklamowych w historii. Jego pomysł powstał we współpracującej z Apple agencji reklamowej Chiat/Day, a wyreżyserował go Ridley Scott. Zarówno tytuł jaki sam film nawiązywał do słynnej powieści George'a Orwella "Rok 1984". W reklamie komputer Macintosh miał być narzędziem do walki z konformizmem masowych produktów wielkich korporacji. I choć nie pada w niej nazwa IBM, to powszechnie uważa się, że to właśnie tę firmę miał symbolizować mówiący z ekranu Wielki Brat. Sugerował to zresztą sam Steve Jobs prezentując reklamę na zamkniętej imprezie dla dystrybutorów pod koniec 1983 roku.

Ridley Scott nakręcił ten film w Londynie, a w roli statystów zatrudnił m.in. kilkudziesięciu miejscowych skinheadów, którzy słuchają mówiącego do nich z ekranu Wielkiego Brata. Bohaterką symbolizującą rewolucję jaką przynieść miał Macintosh została dyskobolka Anya Major. Pod koniec rozbija ona ekran za pomocą wielkiego młota. Spot reklamowy kończy się komentarzem narratora:

24 stycznia Apple Computer zaprezentuje Macintosha. I zobaczycie, dlaczego rok 1984 nie będzie taki jak Rok 1984

22 stycznia 1984 roku reklamę tę nadaną przez trzy główne sieci telewizyjne i pięćdziesiąt stacji lokalnych w Stanach Zjednoczonych obejrzało ponad 90 milionów ludzi. TV Guide i Advertising Age uznały spot "1984" reklamą wszech czasów.

Tłumaczenie: Przemysław Bieliński i Michał Strąkow, Steve Jobs, wyd. Insignis.