Kilka dni po otrzymaniu przez Apple zgody na publiczne testy autonomicznego samochodu na drogach Kalifornii, światło dzienne ujrzał dokument dotyczący szczegółów szkolenia kierowców testowych takich pojazdów.

Szkolenie kierowców samochodów autonomicznych jest obligatoryjne w stanie Kalifornia. W jego ramach muszą oni przejść siedem różnych testów, zanim firma uzna ich za zdolnych ich prowadzenia. Każdy z nich musi m.in. zaliczyć dwie jazdy praktyczne. W testach sprawdzana jest m.in. ich umiejętność przejęcia pełnej manualnej kontroli nad autonomicznym samochodem w trakcie nagłej zmiany kierunku jazdy lub nagłego przyspieszania czy hamowania. Testowi kierowcy muszą także kontrolować manewr ciasnego zawracania i w razie czego korygować zachowanie pojazdu.

Przejęcie manualnej kontroli i wyłączenie systemu autonomicznego ma mieć miejsce po chwyceniu kierownicy czy wciśnięciu pedału hamulca przez kierowcę. Do testów na drogach Kalifornii Apple może używać trzech samochodów typu SUV, marki Lexus RX450h. Do ich prowadzenia wyznaczono sześciu kierowców.

Testy kierowców przeprowadzane są zarówno w trakcie jazdy autonomicznej, jak w trybie jazdy sterowanej (drive by wire). W tym ostatnim przypadku inna osoba steruje samochodem korzystając m.in. z akcesoriów dla graczy (kierownica, joystick itp.) od firmy Logitech.

Ostatnie informacje pokazują, że Apple nie zarzuciło prac nad tego typu rozwiązaniami. Nie wiadomo jednak, czy chodzi wciąż o samochód autonomiczny, czy tylko o oprogramowanie dla tego typu pojazdów. To ostatnie we wspomnianym dokumencie określane jest mianem „Apple Automated System”.

Źródło: BusinessInsider

Obrazek: Franco Grassi