Jeszcze dwa lata temu wiele mówiło się o projekcie Titan i zamiarach zbudowania przez Apple autonomicznego samochodu. Rzeczywistość zweryfikowała jednak te plany.

Zdaniem The New York Timesa, Apple rozpoczęło prace nad projektem Titian jeszcze w 2014 roku. W pewnym momencie zatrudnionych przy nim było około tysiąca pracowników, opracowujących zarówno oprogramowanie, jak i budujących sam pojazd. Firma chciała zbudować swój własny samochód od podstaw. Miał on posiadać drzwi otwierane i zamykane za pomocą własnych silniczków oraz wnętrze wyglądające inaczej od tego, do czego przyzwyczaił użytkowników rynek motoryzacyjny. Wśród przygotowanych projektów były takie, w których auto było pozbawione kierownicy i pedałów lub posiadało kierownicę kulistą. Myślano także o dodaniu specjalnych ekranów dla rzeczywistości rozszerzonej.

Niestety w skutek przede wszystkim różnic w samym zespole odpowiedzialnym za prace nad projektem Titan, dotyczących tego, czy zbudować w pełni autonomiczny (za czym optował Jonathan Ive), czy tylko półautonomiczny pojazd (optował za tym Steve Zadesky), a także tego, w jakim języku ma zostać napisany carOS (Swift czy C++), Apple zrezygnowało z planów zbudowania autonomicznego samochodu, który trafiłby do sprzedaży. Nie oznacza to jednak, że specjalny autonomiczny pojazd nie powstanie. Zamiast produkowanego masowo autonomicznego auta osobowego firma zbuduje, przy współpracy z jednym z producentów samochodów, sterowane sztuczną inteligencją autobusy, które wozić będą pracowników pomiędzy biurami firmy w Cupertino i Palo Alto. Stąd też nazwa nowego projektu - PAIL, czyli Palo Alto to Infinite Loop.

Autobusy wożące pracowników mają być częścią większego projektu oprogramowania dla samochodów autonomicznych. To z kolei może oznaczać, że Apple nie pogrzebało zupełnie swoich planów dotyczących własnego samochodu autonomicznego i może wrócić do niego za kilka lat.

Same autobusy zbuduje tradycyjny producent tego typu pojazdów. Apple dostarczy do nich swoje oprogramowanie autonomicznej jazdy.

Źródło: The New York Times

Obrazek: Inhabitat