Wczoraj wieczorem Apple ogłosiło wyniki finansowe za miniony kwartał. To, co zwraca uwagę większości analityków, to oczywiście mniejsze zyski mimo rosnącej sprzedaży.

Wzrost napędzają oczywiście iPhone i iPad, które w minionym kwartale pobiły rekordy sprzedaży: 37,4 milionów iPhone'ów (względem 35,1 milionów w roku ubiegłym), 19,5 milionów iPadów (wzgledem 11,8 milionów w roku ubiegłym). Sprzedaż komputerów Mac pozostała właściwie na tym samym poziomie i wyniosła niecałe 4 miliony. Sprzedaż iPodów systematycznie spada i wyniosła 5,6 milionów sztuk (7,7 milionów w roku ubiegłym).

Na wzrost sprzedaży produktów firmy z Cupertino wskazują wyższe przychody, które wyniosły 43,6 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o 11 procent względem tego samego kwartału w roku ubiegłym. Zysk netto spadł jednak o 18 procent do 10,09 miliarda dolarów (z 11,6 miliarda dolarów w tym samym kwartale roku ubiegłego), czyli 10,09 dolarów na akcję (analogicznie z 12,30 dolarów).

Mniejsze zyski związane są z pewnością z rosnącą konkurencją, a co za tym idzie kosztami produkcji urządzeń i choć Apple sprzedaje więcej niż w roku ubiegłym, to zarabia na tym mniej. Marża brutto spadła z 47,4 do 35,5 procent.

Podczas telekonferencji Tim Cook przyznał, że tempo wzrostu Apple zwolniło. Wspomniał też o frustrującym spadku akcji na przestrzeni ostatnich kwartałów. Wyniki firmy zależą też w pewnym stopniu od czynników, na które Apple nie ma wpływu (kursy wymiany czy gospodarka), jednak jego zdaniem Apple pozostaje silne, a firma będzie robić to, co potrafi najlepiej.

Zwiększono kwartalną dywidendę do 3,05 dolara za akcję. Ich wypłata zacznie się 16 maja. DO 2015 roku Apple przeznaczy 60 miliardów dolarów na skupowanie swoich własnych akcji. Ma to na celu podniesienie ich wartości.

Choć firma dalej osiąga ogromne zyski, to jednak ich zmniejszenie odbiło się szerokim echem. Wydaje się, że negatywny oddźwięk pewnego spowolnienia wzrostu Apple i niższych zysków netto spowodowany jest wizerunkiem tej firmy, która przez ostatnie 10 lat pięła się szybko do góry.

Źródło: Apple