Apple uaktualnia Final Cut Pro X, Motion, Compressor i MainStage
Apple rezygnuje z rozwijania swojej aplikacji dla profesjonalnych fotografów, z których wielu i tak wybierało konkurencyjny produkt Adobe. Nie rezygnuje jednak z rozwijania i aktualizowania swoich profesjonalnych aplikacji do obróbki wideo i audio. Aktualizacji doczekały się właśnie programy Final Cut Pro, Motion i Compressor. W najbliższych dniach zaktualizowany zostanie także program MainStage.
Programy do obróbki wideo zyskały m.in. wsparcie dla opracowanego przez Apple standardu kompresji ProRess 4444 QX stosowanego w postprodukcji filmowej.
Termin w którym Apple zaktualizowało te programy z pewnością nie jest przypadkowy. Firma w ten sposób daje znać ich użytkownikom z grupy pro, że będzie je rozwijać dalej. Te aplikacje od Apple wciąż nie mają sobie równych i są najchętniej wybieranymi zarówno przez producentów filmowych, jak i muzycznych (a także muzyków). Nie przeszkodziło temu nawet początkowe zamieszanie z Final Cut Pro X.
Rezygnacja z rozwoju Aperture, a także iPhoto to w gruncie rzeczy także ukłon w stronę użytkowników. Amatorzy zyskają bardziej rozbudowaną ale jednocześnie prostszą w obsłudze aplikację od iPhoto. Profesjonaliści i tak wybiorą Adobe Lightroom (dla Apple ważne jest by była to wersja dla komputera Macintosh). W przypadku Final Cut Pro X i Logic Pro X (oraz towarzyszącym im aplikacji) dalej nie ma dobrej alternatywy i Apple o tym wie.
Pełna lista nowości w zaktualizowanych programach podana w oryginalne za Mac App Store:
Final Cut Pro X (10.1.2):
[LIST]
*]Optimized, proxy, and rendered media can be stored at any location outside of the library
*]Easily delete optimized, proxy, and rendered media from within Final Cut Pro X
*]Used media indicators for Compound clips, Multicam clips, and Synced clips
*]Option to show only unused media in the Browser
*]Apply a standard (Rec. 709) look in real time to high dynamic range and wide color gamut video from ARRI, Blackmagic Design, Canon, and Sony cameras
*]Automatically apply an ARRI embedded 3D LUT from the new AMIRA camera
*]Support for Apple ProRes 4444 XQ
*]Improved speed and accuracy when synchronizing clips
*]Audio recording improvements including countdown and automatic Audition creation from multiple takes
*]Fast export of cuts-only projects containing XDCAM media
*]Export entire library as a single XML file
*]Selecting a library displays key metadata in the Inspector
*]Adjust relative and absolute volume of a clip or range selection
*]Create Keywords from Finder Tags when importing media
*]Option to sort events by date or name in the Libraries list
*]Import a clip by dragging directly into the Browser
*]Share 4K video to Vimeo
[/LIST]
Motion 5.1:
[LIST]
*]Support for Apple ProRes 4444 XQ
*]Improved Sequence Text behavior for animating characters, words, and lines
*]Enhanced Contrast filter parameters for refined adjustments
*]
[/LIST]
Compressor 4.1.1:
[LIST]
*]Support for Apple ProRes 4444 XQ
*]Status display and improved responsiveness when using "Send to Compressor" from Final Cut Pro X and Motion
*]Improved performance and color accuracy when encoding H.264 source files from GoPro cameras
*]Fixes issues transcoding alpha channels in image sequences
*]Includes general stability improvements
[/LIST]
Apple przez cały czas się kłania. A to wyrżnie funkcjonalność w nowej odsłonie iWorka, pozostawiając tak od niechcenia, dla malkontentów edycję 09, z FCP zrobi coś, co dla wielu będzie oznaczało konieczność zmiany narzędzia pracy, pogrzebie Aperture, który ma całkiem liczne grono zwolenników (bo przecież Lightroom popularniejszy, więc niech się wszyscy dostosują). Jedyne czego nie żal to iPhoto, ale jaka to pociecha dla użytkowników korzystających z makówek do pracy, gdzie rozwój oprogramowania, wsparcie to podstawa budowania wzajemnego zaufania. No tak, zapomniałem, że Apple robi to w trosce o klienta, w taki, specyficzny sposób ukierunkowuje jego funkcjonowanie, "sugerując" co jest dla niego najlepsze.